För att du inte ska tröttna på cykling och cykelsporten är det viktigt att du varierar träningen.

Konditionsträning

För att kunna prestera på topp inom cyklingen är det viktigt att träna konditionen. Toppcyklister brukar ha väldigt låg vilopuls, i samma klass som professionella löpare och längdskidåkare. Låg vilopuls är hälsosamt eftersom det innebär att slagvolymen är högre än för folk med mer normal vilopuls. Hjärtat behöver anstränga sig mindre för att pumpa ut samma mängd blod. Spanske stjärncyklisten Miguel Indurain vann Tour de France fem gånger i rad på 1990-talet och hade låga 28 hjärtslag i minuten. Skidskytten Martin Fourcade har den lägst uppmätta vilopulsen någonsin: 25 bpm. I kontrast så har en vanlig medeltränad person en puls på runt 60 slag per minut.

Om du tränar kondition så kan nya utmaningar ställa konditionen till sin prestandatopp. Det kan vara bra att höghöjdsträna om man har möjlighet till det eftersom det skapar fler erytrocyter med hemoglobin som kan para ihop sig med syrgas.

Styrketräning

Det kan tyckas fånigt att styrketräna som cyklist, men en allsidig cyklist presterar bättre än en cyklist som bara satsar på kondition. När musklerna stärks så orkar du hålla dig böjd längre, som cyklister ofta gör på elitnivå. Dina benmuskler måste också vara starka för att orka trampa på pedalerna vid kraftig lutning uppför.

Basövningar är bra såsom marklyft, knäböj, militärpress och bänkpress. Du kan komplettera basövningarna med alternerande övningar för respektive muskel, så att kroppen aldrig vänjer sig. När du chockerar kroppen så växer den mer än om du endast utsätter den för samma övning och repetitioner konstant.

Cykla i stan och på landet

För att bli en bra cyklist måste du cykla i alla sorters miljöer, endast så kan muskelminnet utvecklas.

Simning

Simning är bra träning för hela kroppen och är dessutom skonsam mot muskler och leder. Varva gärna cyklingen med ett simpass då och då, lycka till med träningen!